2013-11-08

Jullängtan och keramikstämplar

När träden står kala och himlen är isigt gråblå då längtar i alla fall jag lite grann efter vita ljus, röda äpplen och granris. Plockar runt lite med grejor här hemma och hittade de här gulglaserade krusen och de mönstrade skålarna som är gjorda av keramikern Ulla Nilsson från Arvika. Hon finns även representerad på Blås och Knåda och på Konsthantverkarna i Stockholm. Krusen hittade jag för några år sedan på ett 10-kronors bord på en loppis. Jag kände igen formen och såg på glasyren att de var ganska gamla. Jag fick en sådan där skön känsla som bara ett riktigt bra loppisfynd kan ge, nappade åt mig båda, betalade och åkte hem. Hemma tittade jag lite närmare på dem och hittade de svaga stämplarna. Siffrorna 2 och 4 för antalet liter och svagt, svagt står det HÖGANÄS med stora bokstäver och sedan längst ner ett stort C. Efter en stunds googlande hittade jag den här sidan, signaturer.se. Vad jag kan läsa mig till så är mina krus gjorda av gulbrännande lera och glaserade med blyglasyr. De är gjorda innan det mer kända svart-bruna, saltglaserade godset togs i produktion. Stämpeln med de stora bokstäverna är en av de äldsta och visar att de är gjorda någon gång mellan 1832 och 1915. Bokstaven C står för drejare Johan Carlsson som arbetade på Höganäs under 1915. För snart 100 år sedan gick han till sitt jobb på Höganäs-fabriker i Skåne och drejade mått-krus, de bär fortfarande märken av hans händer. Nu när vi närmar oss advent ska de få pryda vårt bord, kanske fyller jag dem med enris eller lingonris!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar